OM
OSS

Aprilice har haft en mycket stark tillväxt sedan 2012 och är idag Nordens ledande solcellsplattform.

I en bransch som leds av snabb tillväxt och teknikutveckling har Aprilice tre hörnstenar: miljö, hållbarhet och innovation. Genom vår skalbara affärsmodell, teknikutveckling och solcells plattform är vårt mål att påskynda övergången till förnyelsebar energi.

Med en stark organiskt tillväxten och fortsatt god marginalutveckling kommer fokus under kommande period ligga på expansion av produktportföljen av förnyelsebara teknologier.

Jing-Wei Cheng, VD

Solar Platform

Aprilice är den största oberoende solcellsplattform för materialinköp, installation och teknisk know-how.

Verksamhetens målgrupp är fokuserade på energibolag, solcellsbolag och kommersiella aktörer. Genom en stark geografisk expansion och utveckling av nya tekniska produkter så hjälper Aprilice andra solcellsbolag att växa snabbare.

Robert Lee, CTO

Brand Story

Historian bakom namnet Aprilice.

Bolagets startade i April 2012, under den kalla och isiga perioden fick bolagets co-founder Martin tvillingarna, April och Alice. 

Namnet från tvillingarna symboliserar Aprilice vision att skapa hållbar samhällsutveckling med innovativa förnyelsebara teknologier för framtida generationer. 

vARFÖR HETER VI aPRILICE

De flesta av våra kunder har ofta frågat oss hur vi kom till namnet Aprilice, vissa har till och med frågat oss vad det betyder, Här kommer historian om namnet Aprilice.

Yang och Martin, våra grundare hade precis startat ett företag i april månad, just då var april oförutsägbart att det ibland kunde snöa mycket även om vädret inte var riktigt kallt i Stockholm. Stockholm fick ett nytt utseende av all snö, som en istidsstad. 

En annan väldigt viktigt anledning är att Martin fick tvillingtjejer i början av april. De fick namnet Alice and April .

De behövde inte fundera mycket mer över företagets namn längre, företaget skulle representera de sakerna som var verkligen viktiga för de. 

Deras hem och deras familj. Därav namnet Aprilice.








Vår Story

Tillbaka 2012 började vår medgrundare Yang Yang att tvivla på framtiden för solbranschen,

 efter att nyligen ha slutat arbeta med en viss kinesisk tillverkare av solpaneler. 

De kontroversiella antidumpningstullarna på solpaneler från Kina började orsaka stora 

bakslag, särskilt på den ekonomiska sidan av verksamheten, och sedan kom PV-tillverkarens

 konkursvatten som svepte genom hela branschen som en översvämning vid den tiden.

Dessa händelser förstörde flera företag och Yang Yang kunde knappt se en framgångsrik

 framtid för branschen som helhet, den oro som infördes av dessa händelser gjorde att 

det verkade som om verksamheten inte hade något genomförbart sätt att hålla sig flytande

 särskilt i Sverige. Med ett tungt hjärta sökte han råd från sin vän Martin som också nu 

är en av grundarna. Martin var en lugnare och mer tålmodig version av Yang övertygade Yang

 att förbli rotad i verksamheten och företagets tuffaste tider är i ett tidigt skede.

Efter flera diskussioner bestämde Martin och Yang att flytta verksamheten direkt ur

 stormen. I de tidiga stadierna fokuserade de båda på B2C-företag och lärde sig mer

 och mer när verksamheten utvecklades. De bestämde sig sedan för att flytta sitt fokus

 till B2B eftersom det ramverket var lämpligt för deras expansion och affärsmodell.



Storyn bakom namnet Aprilice

De flesta av våra kunder har ofta frågat oss hur vi kom till namnet Aprilice, vissa
har till och med frågat oss vad det betyder, här är historien bakom namnet.


Yang och Martin, våra grundare hade precis startat företaget, det var i april och
april var så oförutsägbart att det ibland skulle komma mycket snö även om vädret
inte var riktigt kallt i Stockholm. Så när det snöade fick Stockholm ett nytt utseende
eftersom det verkade som ett modernt istidsområde. Concidentally, fick Martin också sina
vackra tvillingtjejer i början av april, De fick namnet Alice and April.


De behövde inte riktigt tänka djupt när de brainstormade efter ett företagsnamn eftersom
de ville att företagsnamnet skulle representera de saker som verkligen var viktiga för
dem … Deras hem och deras familj. Därav namnet Aprilice.




Vår tillväxt hittills

På Aprilice tror vi att den nöjhet som våra kunder och affärspartners uppnår genom att göra affärer med oss är en reflektion och ett bra mått på kvaliteten på den service vi erbjuder. 

Det är därför vi medvetet har satt alla våra kunder och affärspartners högst upp på vår prioritet. Vår affärsetik och öppenhet har hjälpt oss att bygga upp ett rykte som hittills har motstått tidens test. 

Som en familj av likasinnade tror vi att relationer kan byggas från affärsmöjligheter, det är därför vi behandlar alla våra kunder som familj. 

Vårt fokus ligger enbart på att säkerställa att vi aldrig bryter det band av ärlighet och öppenhet som vi har skapat tillsammans med vårt rykte under de senaste nio åren.

Aprilice som företag fokuserar i huvudsak på att utveckla innovativa och sömlösa sätt att förbättra vår servicekvalitet för alla våra affärspartners. Vårt företag fungerar som en enda enhet som ser fram emot mer framgångsrika företag med våra B2B-partners.