Tillbaka 2012 började vår medgrundare Yang Yang att tvivla på framtiden för solbranschen,
efter att nyligen ha slutat arbeta med en viss kinesisk tillverkare av solpaneler.
De kontroversiella antidumpningstullarna på solpaneler från Kina började orsaka stora
bakslag, särskilt på den ekonomiska sidan av verksamheten, och sedan kom PV-tillverkarens
konkursvatten som svepte genom hela branschen som en översvämning vid den tiden.
Dessa händelser förstörde flera företag och Yang Yang kunde knappt se en framgångsrik
framtid för branschen som helhet, den oro som infördes av dessa händelser gjorde att
det verkade som om verksamheten inte hade något genomförbart sätt att hålla sig flytande
särskilt i Sverige. Med ett tungt hjärta sökte han råd från sin vän Martin som också nu
är en av grundarna. Martin var en lugnare och mer tålmodig version av Yang övertygade Yang
att förbli rotad i verksamheten och företagets tuffaste tider är i ett tidigt skede.
Efter flera diskussioner bestämde Martin och Yang att flytta verksamheten direkt ur
stormen. I de tidiga stadierna fokuserade de båda på B2C-företag och lärde sig mer
och mer när verksamheten utvecklades. De bestämde sig sedan för att flytta sitt fokus
till B2B eftersom det ramverket var lämpligt för deras expansion och affärsmodell.